2011-03-16

Smakexplosion?

Tänkte att det var tid för att även jag skulle göra ett inlägg på bloggen...jag har länge skyllt ifrån mig på olika saker för att skjuta upp det till framtiden. Men har man startat en blogg så kanske det borde tryckas in några rader då och då.


Idag efter jobbet kände jag en stor inspiration för att åka och handla för att laga till någon god mat. Vi hade laxbitar i kylen och målet inne i affären var att hitta något som passade till just dessa laxbitar. Då uppstod frågan, vad skulle jag laga??? Jag är inte dålig på att laga mat, men man har alltid sina favoriter och det är svårt att freestyla fram gott käk. Efter att ha använt första livlinan och ringt pappa bestämde jag mig för att göra en soppa med potatis, morötter, purjo och lite annat smått å gott.

Väl hemma, med grejerna upphackade, klara och redo för grytan kommer jag på att jag inte längre har något smaksinne efter en vecka med nästäppa och förkylning. Att smaka av maten var ju inte så stor ide. Sjukt besviken tjej! Hur roligt kan det vara å äta utan att känna smak. INTE ALLS! Det blir kul att få utlåtande av Jenny sen i frågan om min totala chansning har gått vägen!

Smaksinnet är ett av de fem traditionella sinnena. Det är en form av kemoreception och avser vår förmåga att förnimma olika substanser som kommer i kontakt med smakorganen i munhålan. Smaksinnet reagerar på ämnen upplösta i vätska (saliven). Smaksinnet-Wikipedia.


1 kommentar:

  1. Gillar att man fick en liten utbildning där efter inlägget...

    SvaraRadera