2012-03-25

Bandyfest, Dynamithedvig och 84a åriga huliganer...

Som Jenny skrev tidigare har jag befunnit mig i Uppsala den här helgen. Mest för att heja fram min syster dynamitheddan som hon brukar kallas i Sm-finalen för damerna, men även för att gå på en traditionsenlig bandyfest när herrarna spelar. Cirka 19 000 personer kom till Studenterna på Uppsala för att se matchen...och vilken stämning!
Det har pirrat i benen hela helgen på den gamla bandyspelande Sigrid. Jag hade gärna varit på plan i lördags och spelat, speciellt då systerns lag SAIK förlorade snörpligt i sudden med 4-5...en vinst hade jag verkligen unnat henne.

Jag diskuterade med min farbror innan herrmatchen om att det i bandy inte finns huliganer och slagsmål som i tex hockey eller fotboll...vad händer då sen  på läktaren...
Jag stod bakom två bekanta precis bredvid staketet och det enda stället för folk att ta sig upp lite längre upp på läktaren. Vid den här flaskhalsen hade några gubbar bestämt sig för att ställa sig. Detta ställde till med en hel del problem då det var enda stället för folk att både ta sig upp och ned, vilket inte heller gubbarna hade någon som helst förståelse för. I paus bestämde sig dessa väldigt intelligenta gubbar för att sätta sig ner där för att vila benen. Irritationen ökade från folk som i pausen ville ner. Gubbarna var väldigt skickliga på att ignorera alla som hade något att säga om deras utomordentliga val av sittplats. Gubben som satt precis till höger om mig 84 bast fick tillslut några mindre sparkar i ryggen av en annan uppretad gubbe. Det som hände här var att gubben 84 år! vänder sig om förbannad över sparkarna och slår mig med ETT KNYTNÄVSSLAG i magen, eftersom han trodde att jag hade sparkat honom.
Jag undrar vad håller på att hända med vår äldre generation, ska man inte våga gå på en vanlig hederlig bandymatch utan att vara rädd för att bli överfallen av våldsbenägna pensionärer???

Å jo, SAIK herrarna vann med 6-5:)

Straff till SAIK

Traditionsenlig bandyportfölj.
Morrs/Sigge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar