2012-05-10

En barndomsdröm!

Med jobbet ska man vart 3e år gå en brandskyddsutbildning. Jag som bara har jobbat på mitt jobb i lite mer än ett halvår fick jag gå utbildningen i veckan.

Vi var på brandstationen i umeå. De första 3 timmarna ägnades åt information och fika, jag diggar det senare:)
Sista timmen blev vi uppdelad i två grupper som skulle göra olika övningar. Brandmannen frågade om någon drömt om att vara brandman när de var liten och ville få chansen att nu testa på det. Jag var inte sen med att räcka upp handen!!! Inte för att jag kan minnas  att jag ville bli brandman när jag var liten, men det kändes som något roligt att checka av från listan.

Jag fick vara rökdykare!
Åka brandbil med sirenerna på!
Klä på mig kläder på 60 sekunder!
Släcka en brinnande gubbe!
Spruta med brandsläckare!







Å det var som en barndomsdröm som jag aldrig haft som gick i uppfyllelse!

I en  sista övning så skulle 2 personer gå in i ett "rökfyllt rum" där tre "patienter" var "medvetslösa". Vi kände på dörren om den var varm vi hukade oss snyggt och rörde oss in i rummet. Han som gick före mig släpade ut en av de som var inne i rummet. Jag hade två personer kvar och kunde inte riktigt bestämma mig vilken jag skulle ta, den som satt på stolen eller den liggandes i sängen. För att slippa gå två gånger bestämde jag att ta killen på stolen och dra han mot sängen för att lägga honom på den andra killen och dra ut sängen. Brandmannen som var med tyckte att jag var bra brandmansmaterial och tyckte jag skulle fundera på att gå utbildningen...

2 kommentarer:

  1. haha vad rolig du är!! :) Klart du ska bli brandman! Om du flyttar hit kan du göra både och, ortopedimojs på dagtid och brandman på kvällar och helger som Magnus! :) Kram Petra

    SvaraRadera
  2. Haha...jag blev faktiskt lite sugen:) Men ibland tror jag att jag vill göra allt! Hur går huuset?

    SvaraRadera